Kies met een gerust hart de juiste bouwfirma: 7 tips

Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: “als we dát hadden geweten, hadden we het nooit gedaan!” of “na de betaling konden we onze aannemer plots niet meer bereiken om onze problemen op te lossen.” Want zeg nu zelf; het laatste wat je wil is investeren in jouw droomwoning en er uiteindelijk niet 100% tevreden mee zijn.

De overkapping van je dromen vinden is één zaak. Er voor zorgen dat het effectief een meerwaarde voor je huis betekend, is een andere zaak.

Uiteindelijk komt het hierop neer: “zorg dat je op voorhand controleert dat de firma waar je van plan bent mee in zee te duiken betrouwbaar en integer is.”

 

Hieronder alvast zeven belangrijke tips om jouw project in goede banen te leiden en ontgoochelingen te vermijden:

 

1. De binnenkant telt


Dit gezegde geldt zowel voor mensen als materiële dingen. Denk na over het product dat je wil aanschaffen. Aan de buitenkant lijkt ieder profiel hetzelfde, maar aan de binnenkant zit een wereld van verschil! Het type materiaal, de dikte en sterkte ervan, de afwerking en windbestendigheid. De garantie die de fabrikant geeft op zijn product is belangrijk voor jou, maar dat compenseert de (esthetische) schade niet aan jouw woning als het fout loopt of het verwachte resultaat uitblijft.

 

2. Vakmensen of producenten


Als je iemand voor je hebt die op al je technische vragen een antwoord kan bieden, die je daarnaast kan adviseren en garanties tonen op papier, dan zal je een goed buikgevoel hebben. Maar verifieer altijd de uitleg en de persoon waar je mee praat. Heb je interesse in een bepaald model, dan kijk je best naar de naam van de producent. Hetzelfde product zal je bij verschillende verdelers (lees: verkopers) terugvinden, tegen verschillende prijzen, gekoppeld aan een verschillend service pakket. De ene verdeler werkt met eigen monteurs, de andere gebruikt onderaannemers of firma’s die personeel outsourcen. Wees niet bang om hiernaar te vragen tijdens de offerte fase.

Specialist vs generalist

 

3. Volg sociale media en de website


Niettegenstaande alles wat op sociale media gepost wordt niet altijd correct en 100% waarheidsgetrouw is, kunnen sociale media toch zo zijn voordelen hebben. Als je van plan bent om een behoorlijk bedrag te spenderen aan een overkapping, volg de firma dan eerst een tijdje op, bijvoorbeeld op Facebook, en kijk wat en hoe het bedrijf met zijn volgers communiceert. Volg recensies even op, alsook de website. Zo krijg je al een idee over de klantentevredenheid.

4. Kijk en vergelijk


Vraag jezelf eerst af wat voor jou primeert: de prijs, een gekende merknaam, het service pakket, de snelheid? Wees kieskeurig en leg niet al je vertrouwen bij één firma. Een beurs is een ideale gelegenheid om te vergelijken zonder je te moeten verplaatsen. Plan je route op de beurs, zodat je alle bedrijven passeert die in aanmerking komen voor jouw project. Op beurzen krijg je ook vaak een mooie korting.

 

5. Praat met mensen

 

Ga langs bij het bedrijf en vraag referenties bij u in de buurt op. Vraag bij die mensen na hoe hun ervaring was. Bij een overkapping is het belangrijk rekening te houden met de kwaliteit van de montage. U bent namelijk van plan om een wijziging aan te brengen aan één van de grootste investeringen in je leven, met name, je thuis. Meerwaarde wordt zelden gecreëerd door je huis een standaard pakket, in een standaardkleurtje te laten aanmeten, dat voor de firma toevallig het best uitkomt naargelang hun voorraad. Daarom bieden wij bij AC Systems een handgemaakte oplossing op maat. Je gaat toch ook niet in je confectiekledij naar je huwelijk?

 

6. Controleer de kwaliteit


Hou rekening met het feit dat de vestigingswet wordt afgeschaft in, bijvoorbeeld, de bouw. Dit wil zeggen dat iedereen, ook jouw buurvrouw van achter de hoek, een bouwfirma zal kunnen starten. Volgens de confederatie bouw kan je dit vergelijken met het afschaffen van het rijbewijs. Welke controle maatregelen blijven dan nog over? Antwoord: kwaliteitslabels, zoals bijvoorbeeld de CE keuring voor productiebedrijven. Iedere producent van overkappingen is in principe verplicht om zijn productie te laten keuren. Jammer genoeg is dit nog steeds niet bij alle merken in orde, zelfs bij de grotere merknamen waar je het waarschijnlijk vanzelfsprekend zou vinden…

Afbeeldingsresultaat voor quality control

 

7. Laat je niet vangen

 

Verkopen kan je leren, en sommige firma’s draaien puur op de hoeveelheid reclame die ze maken. Vanzelfsprekend is de reclame ook noodzakelijk om te tonen wat er mogelijk is en wat nieuw is op de markt, maar wees altijd wakker: Uiteindelijk betaal jij als eindconsument die reclame. Zo zal een TV-spot(je) ter waarde van €25.000 zonder twijfel doorgerekend worden in de finale prijs.

 

Heb jij plannen om jouw woning uit te breiden met een carport, terrasoverkapping of berging?
Kies met een gerust hart voor AC Systems.

Starten kun alvast doen door langs te komen in onze toonzaal en je gratis ticket voor de BIS Beurs af te halen (zolang de voorraad strekt).